Att tänka på vid en rekrytering

Publicerat 13 september 2022 10:00, av Koncept HR

Det är vanligt att rekrytering rör upp en mängd känslor hos arbetsgivare. Allt från pepp och motivation till små-ångest och obeslutsamhet. Vad behöver vi egentligen och hur hittar vi den personen? Maria är Koncept HRs främsta rekryterare och här berättar hon lite om sig själv och hur hon jobbar vid en rekrytering.

Jag har jobbat med rekrytering hela mitt liv och gör nu löpande rekryteringar för våra kunder. Allt från lagermedarbetare till ekonomichefer och andra nyckelpersoner. Jag har gjort detta i över 35 år och det har gått mycket bra hittills, peppar peppar. Du är alltid varmt välkommen att kontakta mig om rekrytering. Jag kommer även hålla en utbildning på temat under hösten 2022 om ni känner att ni vill fördjupa era kunskaper.

Som vår samarbetspartner kan du påverka hur mycket arbete du vill göra själv, om jag ska vara behjälplig i hela eller delar av processen. Först diskuterar vi tjänsten och jag hjälper er gärna med att ta fram en kravprofil. Sedan skickar jag ett underlag för annonsrubriker som du fyller i. Jag gör ett annonsförslag och om det behövs kommer jag med input på hur annonsen kan skrivas för att ge den ton som ni önskar förmedla. Jag är även noga med att ta reda på företagets kultur och att den ska speglas i annonsen för att sedan matchas med kandidaterna.   

När vi är överens om annonsen börjar det roliga. Var man ska publicera sin annons kan kännas som en djungel men det är av stor vikt att annonsen får spridning och att den ses av rätt kandidater. Därför lägger vi alltid upp våra annonser på flera olika plattformar så som LinkedIn, Platsbanken, Indeed, Stepstone med flera. Av dessa har LinkedIn och Platsbanken allra störst genomslag.  

att tänka på vid en rekrytering

Beroende på vad vi kommit överens om går jag igenom ansökningarna löpande eller efter ansökningsperioden. Jag brukar sålla ut de kandidater som inte möter kravprofilen och skicka de som möter kvalifikationerna till kunden som sedan väljer ut kandidater för intervju. Detta sparar kunden oerhört mycket tid. Något som också varit mycket verkningsfullt är att jag gör mikrointervjuer med videosamtal. Dessa intervjuer tar cirka 15 minuter per kandidat, ger en möjlighet att träffa fler kandidater och utreda viktiga detaljer i ett tidigt skede. Det kan handla om tillgänglighet, lön, närvaro och det ger en generell bild av kandidatens beteende och drivkrafter. Mikrointervjuerna har visat sig spara mycket tid då vi snabbt märker vilka som är aktuella att kalla på en mer genomgående intervju. Det händer även att jag intervjuar kandidater som inte möter hela kravprofilen för även där hittar vi många bra kandidater. Det är alltid en avvägning men jag lägger stor vikt vid att hitta rätt engagemang, energi och driv som ska passa rollen och teamet som man ska arbeta i.

”rekrytering är en fin balans mellan kravprofil och magkänsla.”

Maria Ljungqvist

Efter återkoppling av mikrointervjuerna brukar kunden välja ut 2-3 personer att träffa på plats. Huruvida jag deltar på intervjun beror helt på kundens tycke och behov. Ofta ber kunden mig att ringa referenser och ta in eventuellt arbetsprov. Vill man göra djupare analyser på kandidaten arbetar jag även med discanalysen IPU för beteende och drivkrafter.

Att ta in extern hjälp med rekrytering är både tids- och kostnadseffektivt. Rekrytering är en konst som kräver noga avvägning av kompetenser, framtida mål och vision för företaget och det är även en fin balans mellan kravprofil och magkänsla.

Om du har frågor gällande rekrytering är du varmt välkommen att kontakta mig, jag jobbar säkert i 35 år till!  

Maria Ljungqvist
VD Koncept HR lön / HR-konsult
Telefon: 0761-38 81 55
maria@koncepthr.se