En extern HR-chefs vardag

Så här i sommarens sista vackra dagar vill jag, Roger, delge er vardagen som extern- eller interim HR chef om ni så vill. 

Att arbeta med personal och personalfrågor är både inspirerande och utvecklande. Oavsett om det är i Göteborg och Borås där vår huvudsakliga verksamhet utgår ifrån, om jag befinner mig i Stockholm, Malmö, Luleå eller i ett sprudlande Småland så är frågorna och utmaningarna oftast liknande. En längre sjukskrivning som nu ska omvandlas till en värdig, och inte för belastande återgång i arbetet för den individen som varit sjuk. En mindre eller större omorganisation som behöver genomföras eller stöttning till en chef i det svåra samtalet med en medarbetare som behöver vägledning och coachning. 

Den ena dagen är inte den andra lik, men ändå på något vis. Som extern HR-chef träffar jag många organisationer och människor under ett år. Alla med sina olika förutsättningar och uppdrag i den bransch de befinner sig. Allt som oftast är det roliga, inspirerande och kreativa frågor som jag hanterar som Interim HR chef. Men såklart också de riktigt jobbiga där personer får lämna sina älskade jobb, en kollega som blir av med sin bästa jobbarkompis, eller en chef som behöver omplaceras. 

Fördelen att vara extern HR chef är att även om jag känner organisationen som jag har uppdraget för, så är jag ändå inte på samma likartade sätt känslomässigt involverad i de människor jag leder i vardagen när en konflikt behöver lösas, en förhandling genomföras, eller beskedet om att en anställning inte längre behövs. Med fullt fokus och engagemang, empati och respekt för de människor jag möter i de olika organisationerna så är det ändå med en annan typ av relation jag som extern HR chef stöttar organisationen jag fått uppdraget av. 

Ofta möter jag också i min vardag att både chefer och medarbetare ser på mig som ”sin egna anställda kollega” men nyfiket frågar om hur andra arbetsplatser är och erfarenheter som jag kan relatera till på organisations- eller gruppnivå, inom en helt annan bransch än där jag för tillfället befinner mig för att lösa ett uppdrag. 

Chefen jag stöttar i stunden undrar om det är bättre eller sämre någon annanstans? Har alla arbetsplatser likadana utmaningar som vi har? Är ofta en fråga jag får. Ja, svarar jag leende. Att arbeta med människor är en extremsport, en väldigt givande sådan. 

Det kan vara medarbetarsamtalet som ska genomföras, övergripande personalfrågor som diskuteras, eller att chefen i sin tur har problem med sin chef. Inhyrd eller anställd. Frågorna varierar, från gång till annan, men uppgiften är densamma. Att lösa de behov som uppstått på lång eller kort sikt, hjälpa till att sortera i vad konflikter består av eller att genomföra samtalen som är krävande med anställda, och där stötta de lokala cheferna eller VD i utmanade situationer. Eller för den delen avlasta befintlig HR organisation i ett specifikt projekt där vår spetskompetens på Koncept HR behövs. 

Det upplevs ofta som hjälpande, avlastande eller till och med skönt att ha mig som extern HR-expert på plats i frågor man oftast i sitt chefskap fått tillräckligt med träning i då vardagens uppgifter i arbetsorganisationen kräver andra prioriteringar. 

Känner du igen dig i min betraktelse ovan? Behöver du och dina chefer också någon att diskutera personalfrågor med? Någon som kan komma med utifrånperspektiv och jämförelser från olika branscher? 

Vi på Koncept HR kvalitetssäkrar svensk arbetsmarknad och löser dina och ditt företags utmaningar som ni för stunden står inför. 

Önskar dig en fin höst, för mig kommer den bestå av spännande arbete med den nya LAS och omställningsförsäkringen, utbildningar i lag och avtalsfrågor, fackliga förhandlingar och upprättande av dokumentation. 

Vi hörs! 

Roger Andersson
Koncern VD, HR-konsult
0702-54 37 55
roger@koncepthr.se

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *