Reflektion, effektivitet och utveckling

Hur reflektion kan hjälpa oss jobba smartare – inte hårdare

 

Hur ofta stannar vi upp för att reflektera kring det vi håller på med? Världen verkar nästan snurra snabbare och snabbare och vi ska hinna med fler saker på dygnets lika många timmar. Konkurrens mellan företag gör att alla alltid måste prestera på topp; medarbetare som chefer. Men vad om vi skulle ta och prata lite om reflektion? Och att forskning visar att en nyckel till lönsamhet kan vara att ta en paus, snarare än att jobba på som vanligt. I den här bloggen ska vi prata om erfarenhetsbaserat lärande (experience based learning) och just reflektion.

“För att uppnå något du aldrig tidigare uppnått måste du göra något du aldrig tidigare gjort” – har ni kanske hört. Testar vi aldrig något nytt eller gör något annorlunda lär ingen större förändring heller ske, det kan nog de allra flesta skriva under på. Och så även på våra arbetsplatser, såklart. Francesca Gino är professor vid Harvard Business School har kommit fram till att människor framför allt lär sig saker på två sätt: Typ 1 är en heuristisk process – vi lär oss något genom att göra det och desto mer vi gör något desto bättre blir vi på att göra den saken. Typ 2 är att vi lär oss genom medvetet reflekterande vilket ofta också kopplas samman med beslutsfattande.   

 

Varför är då detta intressant? Jo, för vi spenderar nästan all vår tid med att göra – utan att egentligen stanna upp för att reflektera. Gino och hennes forskarteam kom fram till att learning by doing skulle vara långt mycket mer effektivt och det kunde paras ihop med learning by thinking. På en arbetsplats delade man in de anställda i två grupper. Den ena gruppen avsatte arbetsdagens sista 15 minuterna till att reflektera kring dagen och den andra gruppen jobbade på som vanligt. Efter en månad visade det sig att den reflekterande gruppen presterade ca 25 % bättre än kontrollgruppen; trots att kontrollgruppen jobbade 15 minuter längre varje dag. 

Om vi ligger efter i en arbetsuppgift så är ofta den första tanken att vi måste jobba hårdare. Men vill vi jobba hårdare eller vill vi jobba smartare? Att lägga in systematisk reflektion verkar kunna hjälpa oss att arbeta smartare och ge högre lönsamhet på kortare arbetstid. Ändå är det få arbetsgivare som uppmanar sina anställda till reflektion – eller ger dem tid att göra det.  

Vi skulle vilja presentera en modell som kallas för the learning spiral: 

DO  
Upplev eller gör något. En påtaglig upplevelse i form av en ny situation eller händelse eller testa göra något du redan gör fast på ett annat sätt.  

REFLECT
Reflektera kring den nya upplevelsen. Vad hände, vad gjorde jag, hur kändes det, vad funkade, vad funkade inte etc. 

GENERALIZE  
Reflektionen gav kanske idéer på saker du kan höra annorlunda nästa gång? Generalisera och dra slutsatser.  

APPLY 
Applicera de nya lärdomarna på händelsen eller på omvärlden

 

 

Det fina med The learning spiral är just att det är en spiral där vi fortsätter att lära oss av våra upplevelser för att vi alltid itererar och utvecklas så att vi inte stagnerar och gör saker för att “det är så vi alltid har gjort”. Genom att reflektera kan vi förstå varför vi fattar de beslut vi fattar och på så vis ta ställning till om de är de bästa valet i stunden eller inte. 

Okej men hur ska det gå till, rent konkret? Hur ni lägger upp reflektionen på just er arbetsplats är såklart subjektivt och beror på er och ert företag. Ett förslag är att ni testar att göra precis som i forskningen; att lägga arbetsdagens sista kvart på reflektion. Det har också visat sig kraftfullt att dela sina reflektioner i mindre grupper. Kanske kan fredag vara en dag att dela sina reflektioner från veckan? Eller passar det bättre för er att göra eftermiddagsfikat till reflektionsfika? Möjligheterna är oändliga och ibland är det ett utifrånperspektiv som behövs. Vi på Koncept HR kan hjälpa er att kartlägga organisationens och personalens behov och visst kan reflektion vara en del av den implementeringsprocessen.  

 

Reflektionsfrågor:  

  • Börja med att sakligt gå igenom händelsen eller dagen genom att fråga dig själv: “Vad hände?”  
  • Sammanfatta och fundera om det var det något särskilt som stod ut?  
  • Utvärdera det som hände eller gjordes och var ärlig med dig själv, vilka känslor som väcks och vad de säger dig  
  • Nu kan vi börja reflektera kring händelsen, dra lärdomar att plocka med oss till framtiden   

 

Här är några förslag på frågor för att komma igång med reflekterandet:

  • Vad hände som påverkade mig mest?  
  • Hur fick det mig att känna?  
  • Finns det något som gått extra bra idag?
  • Finns det något som gått lite sämre?
  • Vad har jag lärt mig om mig själv och hur jag jobbar?  
  • Vad har jag lärt mig om andra?  
  • Hur kan jag applicera dessa lärdomar i framtiden?

 

Vi hoppas att detta kan ge lite motivation och tankeställare att komma igång med reflektionen på arbetsplatsen. Vi erbjuder workshops och löpande arbete med teamutveckling, vill du att vi kommer och faciliterar en reflektionsstund på er arbetsplats? Eller kanske håller en session i organisationsutveckling, gör Disc-analyser eller hjälper er med personalfrågor? Oavsett vad så finns vi här för dig, ert företag och er personal. Så att ni ska kunna jobba så effektivt och samspelt som möjligt.

Vi hörs!

 

 


Läs också

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *